-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1398 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

معناي سه مفهوم رهايي ، آزادي و اختيار چيست؟
ما در مقابل مفهوم جبر با سه مفهوم مختلف روبرو هستيم كه نبايستي آنها را با يكديگر مخلوط نماييم.
مفهوم يكم- رهايي (انطلاق): اين پديده باز شدن از زنجير و قيودي را بازگو ميكند كه تا پيش از ظهور آن بر دست و پاي روان آدمي بسته بوده است، ولي رويداد رواني ديگري را به طور مثبت در بر نميگيرد مانند زنجير منّت و تحقير كه از پذيرش امتيازي از يك شخص به دست و پاي آدمي پيچيده ميشود موقعي كه عوض آن امتياز را به آن شخص ميدهد رها ميشود يعني خود را در گرو منّت و تحقير آن شخص نميبيند و پس از برداشته شدن زنجير مفروض، خودش است و محتويات رواني و مغزي و حياتياش.
مفهوم دوم- آزادي (حرّيت) آزاد كردن (تحرير): اين مفهوم باضافه رهايي از زنجير، احساسي از داشتن امتياز «هر كار ميتوانم بكنم و ميتوانم نكنم» را نيز در بر دارد و در مسائل حقوقي و اجتماعي و سياسي اين مفهوم شايع ميباشد.
مفهوم سوم- اختيار: عبارتست از آن آزادي كه در سر چند راهي آنچه را كه اصول عقلاني و وجداني خير بيند انتخاب ميكند پس در حقيقت كلمه اختيار مفهومي والاتر از رهايي و آزادي را نشان ميدهد با نظر به دستور زبان عربي كلمه، اختيار باب افتعال از خير است اين باب گاهي براي پذيرش ماده كلمه است مانند اختتام كه به معناي پذيرش پايان است، گاهي به معناي جويندگي است مانند اختيار كه به معناي خيرجويي و آزمايش (طلب واقعيت) است، و گاه به معناي گزينش است مانند احترام وقتي كه ميگوييم: به فلان شخصيت احترام ميگذاريم معنايش اين است كه به مقام شخصيت آن فرد حرمت را برگزيدهايم، در مفهوم اختيار هر دو معني (جويندگي و گزينش) امكان پذير است؛ بنابراين معناي اختيار عبارتست از طلب خير يا برگزيدن خير در كاري كه صادر ميشود.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 23
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.